Szépség és egészség

Nem szeretem az edzőtermeket. A súlyokat vöröslő fejjel emelgető hapsik látványát, ahogyan kövér izzadságcseppek folynak a homlokukon, miközben szemtelenül stírölik a semmi kis nadrágban feszítő cuki kis plázacicákat. Ez gusztustalan általánosítás, persze, de hát utálhatnám a csokit is, ha párszor avasat ettem volna, nem?

Mindemellett sajnos tény, hogy könnyen esek én is a “lustaság, fél egészség” csapdájába és inkább választom a szakadt naciban otthon tévézést/olvasást, fittyet hányva arra, hogy hogy nézek ki és mennyire egészségtelen a vég nélküli punnyadás, mint hogy levonszoljam magam az edzőterembe.

Eljön aztán egy visszafordíthatatlan pont, amikor az első megszenvedett edzés után elkap a gépszíj és hosszabb-rövidebb ideig fanatikus sportolóvá változom, aki kétnaponta, majd egy idő után “mint az őrült, ki letépte láncát” már naponta kétszer edzek. Ezek a végletek, azt hiszem.

A kezdő lökést pedig nagyon sokszor egy 1993-as videónak köszönhetem. Oldie, but goodie. De tényleg.

Tökéletesen átmozgat, ellazít, másnap közepes izomlázzal, ami épp csak kellő visszaigazolás arra, hogy jót edzettem tegnap, de nem szögel ágyhoz ólomnehézségű, sajgó testrészekkel.

Az edzésprogramot a New York-i edző, Radu állította össze a ’90-es évek modellikonjának, Cindy Crawfordnak The next challenge (A következő kihívás) néven, magyarul a videó Szépség és egészség néven jelent meg.

infocin8

A kellemes zene mellett a videó mellett szól a már-már szájbarágós istrunkciógarmada, ami nagyon fontos az esetleges sérülések elkerülése végett. A film végén külön mini lexikon nézhető meg arra vonatkozóan, hogy mire figyeljünk a mozdulatok kivitelezése során, amit más fitneszvideóknál még nem igazán tapasztaltam, pedig nyilván senki nem szeretne egy rossz mozdulatba belerokkanni.

Az edzés rövid bemelegítéssel kezdődik, majd 30 másodperces szusszanók beiktatásával külön etapokban nagyjából egy óra alatt átmozgatja az egész testet.

Az első rész a leghúzósabb, rendesen megdolgoztatja a lábakat és legfőképp a szívet, kőkemény kardio edzés. Ezt követően has- és mellizomgyakorlatok jönnek, a has formázásra külön hangsúlyt fektetve. A váll és a karok átmozgatása után háterősítő sorozat jön, majd a jól megérdemelt, nyúlfarknyi nyújtás.

35663__4

6589aba44035

Az egész edzés nagyon jól van összeállítva, amikor odáig jutna az ember, hogy “na, én ezt tuti nem bírom tovább”, akkor jön valami teljesen más, ami akár még az épp görcsbe álló testrészedet is ellazítja. A film végig  nagyon tuti zenei aláfestéssel fut, ami nálam külön jó pont, mert az összes tuc-tuc hallatán – ami nagyon sok fitneszvideó kötelező velejárója, sajnos – seperc alatt hétfejű sárkánnyá változom. Attól sem kell tartani, hogy folyamatos “egy-két-há-és-előre-hátra-egy-két-há”  felkiáltásokkal, precíz műmosolyú gumilabda módjára pattogó fitneszcica láttán kapunk agylobbot – épp csak annyi instrukció hangzik el, ami feltétlenül szükséges a sérülésmentes, pontos mozdulatsorhoz és az is jól látható, hogy nem csak mi örülünk annyira azoknak a 30 másodperces szüneteknek.

Az első Szépség és egészség még videókazettán (!!) volt meg, amit annyit nyektettem, hogy mire eluntam, épp tönkre is ment a kazetta. Jó pár évig nem is érdekelt, aztán amikor eszembe jutott, hogy milyen jó kis edzés volt ez, hosszas kutatás után sikerült fellelnem DVD-n. Sajnos már nem igazán kapható, bár a múltkor épp a Media Marktban láttam egy kósza példányát…

Az eredeti, angol verzióból vannak részletek YouTube-on, de ezek nem hasonlíthatók a magyar verzióhoz. Annyira elképesztően jól sikerült ugyanis a magyar szinkron, hogy elég egyszer megnézni magyarul ahhoz, hogy aztán testidegennek tűnjön az angol verzió.

Szóval, ha az angol nem nyerte el teljesen a tetszésed, próbáld megszerezni a magyart, nagyon megéri!

És hogy a videóból idézzek: “Ne felejtsd el: konzultálj orvosoddal, mielőtt elkezded ezt vagy bármilyen más edzésprogramot.” És “ha fáj, hagyd abba!”.

De szerintem mindenképp próbáld ki.

A képek minőségéért elnézést, de hát ’93-at írunk, ugye…amúgy a forrásuk a képre kattintással nyílik.