Tükröm, tükröm…ki a legszebb?

Nem is tudom, hol kezdjem.

Ebben a reklámzajban még azt sem hallom, amit gondolok. Ömlik a szebb, vékonyabb, feszesebb, nagyobb, dúsabb minden csatornán. Tévében, újságban, interneten, az utcán.

Szkeptikusan álltam a Dove valódi szépséget hirdető kampányához. Lassan 10 éve, hogy arra gondoltak, nem “kirakatbabákkal”, hanem valódi nőkkel reklámozzák a termékeiket. Szemfényvesztés, gondoltam. Egy merész marketinges úgy gondolta, megteheti. Azóta sem sikerült lenyelnem teljesen ezt a békát.

Bár azt ne vitassuk el, hogy a naivabbik énem méltatlankodva mondja, hogy ugyan már, nézd a jó oldalát, kisanyám, ez legalább tényleg más és a pelenkás kisasszonyok is látnak valódit a tévében, nem csak fotósoppoltat. Jó, jó, bújik elő a rosszabbik (vajon reálisabbik?) énem, de lássuk be, ez is csak arra megy ki: hogy eladjanak. Sokat. Mindenkinek. Egyfajta álrealitással.

Aggathatunk rá hangzatos címkéket – sztereotípiák ledöntése, társadalmi szerepvállalás, önbecsülés – attól még minden kisfilmjük és kreatívjuk az marad, ami: reklám a javából.

De hát azért legyen majdnem happy end ennek is a vége: láttam egy kisfilmet.

Ezért most a rosszabbik énem rémülten lapít az ágy alatt, míg a naiv boldogan ugrálva kiabálja, hogy ugye megmondtam…

Mert ez tényleg jó lett.

Vegyük el a reklám-adalékot az egésztől és gondolkozzunk el.

A nők valóban saját maguk legnagyobb kritikusai. Semmi nem jó. Vagy nem ELÉG jó. Ez lehetne kicsit formásabb, az meg nagyobb, ott karcsúbb és különben is: láttátok azt a szőke csajt a címlapon? Ilyenek vagyunk. Ismerős?

Az alábbi film épp ezt mutatja be.

Hét nőt kértek meg, hogy meséljenek magukról. Nem tudták, hogy pontosan milyen céllal kell leírják az arcukat és a függöny túloldalán ülő embert sem látták. Pedig ott Gil Zamora, az FBI egyik legelismertebb fantomkép rajzolója ült.

A rajz elkészültét követően megkértek egy idegent, aki a “kísérlet” előtt pár percre találkozott a rajzolt alannyal, hogy írja le ő is, hogy milyennek látta a beszélgetőpartnerét.

A két rajz közötti különbségek megdöbbentőek. Nézd:

Hölgyeim, szedjük össze magunkat és legyünk kevésbé kritikusak magunkkal szemben!

Hátha tényleg lesz valami a sztereotípiák ledöntéséből.

Reklám ide vagy oda.